Τριμηνιαίο επιστημονικό περιοδικό

Ψυχολογικό στρες και δυσλειτουργική αναπνοή στα παιδιά

Γεωργία Καρκούλη

Περίληψη

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Εισαγωγή: Η Δυσλειτουργική Αναπνοή (ΔΑ) αποτελεί μία παθολογική οντότητα που περιγράφει τις αποκλίσεις από τα φυσιολογικά πρότυπα της αναπνοής. Συναντάται τόσο σε ενήλικες όσο και σε παιδιά. Το άρθρο αφορά παιδιά που επισκέπτονται το παιδοπνευμονολογικό ιατρείο χωρίς προηγούμενη διάγνωση. Η διάγνωση βασίζεται στο ιστορικό και σε ψυχομετρικά εργαλεία, όπως ερωτηματολόγια. Η σπιρομέτρηση και η πληθυσμογραφία βοηθούν στη διάγνωση της δυσλειτουργικής αναπνοής. Τα παιδιά αυτά συχνά εμφανίζουν αυξημένο άγχος, επηρεάζοντας την ποιότητα ζωής τους και των οικογενειών τους.

Σκοπός: Η παρούσα συστηματική ανασκόπηση είχε ως στόχο να συνοψίσει τα διαθέσιμα επιστημονικά δεδομένα σχετικά με τη ΔΑ στα παιδιά.

Υλικό και Μέθοδος: Η σχετική βιβλιογραφία αναζητήθηκε στη βάση δεδομένων PubMed. Χρησιμοποιήθηκε το διεθνώς αναγνωρισμένο πρότυπο RRISMA (Preferred Reviews and Meta- Analyses), δίνοντας τις παρακάτω λέξεις κλειδιά: dysfunctional breathing, psychological stress in children και dysfunctional breathing and stress in children. Μόνο εννέα μελέτες πληρούσαν τα κριτήρια και συμπεριλήφθηκαν στη συστηματική αυτή ανασκόπηση.

Αποτελέσματα: Στην αρχική αναζήτηση αναγνωρίστηκαν συνολικά 1016 άρθρα. Στη συνέχεια αποκλείστηκαν από τον τίτλο 968 άρθρα. Τα υπόλοιπα 48 υποβλήθηκαν σε περαιτέρω επεξεργασία. Από αυτά, τα 39 αποκλείστηκαν μετά από προσεκτική μελέτη των περιλήψεων. Εννέα μελέτες συμπεριλήφθηκαν στη συστηματική ανασκόπηση. Σύμφωνα με τα άρθρα που περιλαμβάνονται, η ΔΑ συνυπάρχει με το παιδικό άσθμα και συχνά προκαλεί σύγχυση στην τελική διάγνωση. Όλα τα άρθρα συμφωνούν στην ύπαρξη διαφορετικών προτύπων αναπνοής, τα οποία επηρεάζουν την ψυχολογική κατάσταση των παιδιών στην καθημερινότητά τους. Τονίζεται επίσης ο σημαντικός ρόλος του σωστού ιστορικού, καθώς και η σημασία των επιπρόσθετων βοηθητικών διαγνωστικών εργαλείων στην τελική διάγνωση. Όσον αφορά τη θεραπευτική προσέγγιση, όλες οι μελέτες προτείνουν τη συμμετοχή των παιδιών σε φυσικοθεραπευτικά προγράμματα από εξειδικευμένους επαγγελματίες, τα οποία εκπαιδεύουν και βελτιώνουν τα αναπνευστικά πρότυπα. Επιπλέον, απαιτείται υποστήριξη από ψυχολόγους.

Συμπεράσματα: Είναι γεγονός ότι η ΔΑ απασχολεί την παιδιατρική ιατρική κοινότητα και έχει καταβληθεί σημαντική προσπάθεια για την κωδικοποίησή της, τόσο διαγνωστικά όσο και θεραπευτικά. Επίσης, ενώ αναφέρεται ότι πολλές φορές μπορεί να υποκρύπτεται παθολογικό υπόβαθρο στα παιδιά και ότι επηρεάζει την ψυχολογία τους, δεν υπάρχει επαρκής αριθμός ερευνών που να επιβεβαιώνει αυτές τις υποθέσεις. Απαιτούνται περαιτέρω καλά σχεδιασμένες μελέτες σε παγκόσμιο επίπεδο για να διευκρινιστεί αυτό το σύνθετο ζήτημα.

Λέξεις κλειδιά: ψυχολογικό stress, δυσλειτουργική αναπνοή, Δυσλειτουργική Αναπνοή στα παιδιά

Διαμοιράστε το:

Copyright © 2025 Vima Asklipiou.
Powered by MayaGrpahics.